» Blog » 5 prostych patentów na lepszy scenariusz konkursowy
12-08-2016 19:34

5 prostych patentów na lepszy scenariusz konkursowy

W działach: Quentin | Odsłony: 394

5 prostych patentów na lepszy scenariusz konkursowy

Do ostatecznego terminu wyłania prac na tegoroczną edycje Quentina pozostało ledwie 10 dni. Jest to więc najlepszy moment nad rozpoczęciem prac nad scenariuszem. Poniżej kilka subiektywnych porad dotyczących łatwego ulepszenia scenariuszy RPG (a szczególnie tych konkursowych):

1. Sprawdź czy możesz przenieść go na kartkę a4

Może być spisana w formie punktów, diagramu czy jakiegoś schematu strzałkowego. Jeśli przygoda jest dobra to musi się to udać (widziałem rysunek z 50 stronnicowego  zwycięskiego scenariusza z poprzedniego Q- tak więc się da). Jeśli się nie da, to znaczy że moja porada była potrzebna- coś trzeba tam zmienić, najlepiej uprościć. Warto zrobić dlatego że: spisany w punktach to rozwój fabuły da się łatwo prześledzić, schemat blokowy pozwala nam znaleźć konsekwencje wyborów itd. Taka ściągawka pozwala też zlokalizować kluczowe punkty scenariusza (np. pościg, rozprawę sądową)- zwłaszcza gdy całość jest dopiero w procesie twórczym. No i odręczne notatki jest to pierwszy krok aby scenariusz także poprowadzić (jeśli nie jest to spisana post factum sesja)- co zawsze warto zrobić.

2. Dodaj gotowe postacie

O tym że umieszczenie gotowych postaci a następnie wyeksploatowanie ich postaw/historii/konfliktów w reszcie pracy to łatwy przepis na udany scenariusz i miejsce w finale Quetina wiedzą wszyscy. Jednak jeśli tworzymy historię dla „dowolnej” drużyny to i tak warto dodać przykładowych BG. Po pierwsze jest to miły gest w stronę osób które chciały by zagrać z marszu (sam jak nie mam niczego przygotowanego lubię spojrzeć na prace zgłoszone do Q). Po drugi pozwoli nam to na umieszczenie „cukierków” w dalszej części historii (np. karczmarz okaże się że pracował w tej samej kopalni co krasnolud)- gracze i jury lubi takie rzeczy. W końcu pozwoli nam na lepsze testowanie mechaniki (czy proponowani BG mają szanse na pokonanie tego potwora) oraz adaptacje przez czytelnika pracy na własne potrzeby (bo jeśli w opisanych postaciach jest łowca gigantów i arcykapłan to trzeba osłabić  potwory przed starciem z drużynowym szczurołapem oraz akolitą). Jeśli jesteście również praktykami rpg większość roboty zrobili gracze testujący przygodę . Zapewne chętnie podzielą się z tobą swoim BG.

3. Zaplanuj wybory

O tym że wybory robią sesję grzmiał już Igancy Trzewiczek w portalu. Miał słuszność. Nie musi on być osią całego scenariusza ale jeśli mamy konsekwencje dotykające BG oraz alternatywy gwarantowane jest podniesienie ciśnienia graczom (tym większe im poważniejsze konsekwencje). Warto więc dodać kilka miejsc gdzie postacie muszą coś wybrać. Wystarczą proste rzeczy- postawić przed BG  górską drogę: szybszą i ryzykowną oraz powolny ale bezpieczny szlak. Wypity eliksir może osłabić albo wzmocnić. Ważne jest aby była w tym pewna doza przewidywalności konsekwencji (dwie identyczne drogi nie będą budziły żadnej dyskusji) oraz to żeby wybór dotyczył BG (jak pisał Trzewik dla graczy nawet najlepszy BN będzie tylko ludkiem MG).

4. Podkładaj cukierków

Quentin jest to konkurs na najlepszy scenariusz. Na pewno nie na typowy. Jeśli więc postacie walczą z zielonymi orkami aby uratować księżniczkę i zgarnąć miecz +1 to należy to zmienić. Typowego karczmarza zmienić na weterana wojen z ciekawą historyjką. Zwykłego wodza orków na zmutowanych braci syjamskich kłócących się w każdej sprawie. Oczywiście podobnie jak z prawdziwymi cukierkami nie należy z nimi przesadzać. Karczma to nie cyrk dziwadeł a nie każda księżniczka musi być jednocześnie złowrogim nekromantą z poglądami demokratycznymi. W niedużej pracy wystarczy: jeden ekstra BN/organizacja , jedna niezwykła lokacja, jeden rzadki przedmiot.

5. Zaplanuj tło muzyczne

Jest to miły dodatek dla czytelników, który łatwo zrobić. Mogą to być zarówno utwory zgrywające się z poszczególnymi scenami jak i przykłady muzyki i dźwięków tła (np. linku do zapętlonego nagrania  deszczu dla przygody w XIX wiecznym Londynie). 

Komentarze


Eliash
   
Ocena:
0

Świetne! ^_^

12-08-2016 20:12

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.